رویکرد معاونت نسبت به همکاران محترم علمی و اداری

نویسنده:
معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع
تاریخ انتشار:
15 مهر 1402
دیدگاه ها:
دیدگاه‌ها برای رویکرد معاونت نسبت به همکاران محترم علمی و اداری بسته هستند
1709459924675

دفتر معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع سلسله گفت‌و‌گوهایی را با معاون محترم به منظور بازتاب بخشی از رویکردها و نیز اقدامات معاونت در حوزه های مختلف داده است. بخش دوم این گفت‌وگو خدمت مخاطبان ارجمند ارائه می‌شود.

دفتر معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع سلسله گفت‌و‌گوهایی را با معاون محترم به منظور بازتاب بخشی از رویکردها و نیز اقدامات معاونت در حوزه های مختلف داده است. بخش دوم این گفت‌وگو خدمت مخاطبان ارجمند ارائه می‌شود.

 

معاونت اهتمام جدی برای ایجاد تغییرات لازم در حوزه پژوهانه با رعایت ضوابط و مقررات داشته است

 

رویکرد معاونت در پیشبرد تعامل موثر با اعضای محترم هیئت علمی چیست؟

اعضاء محترم هیئت علمی به واسطه ارتباط پیوسته‌ با دانشجویان در طی سال تحصیلی، بیشترین اثرگذاری را در حوزه تربیت و آموزش دانشجویان دارند. این اثرگذاری، بیان‌گر اهمیت آرامش و تمرکز ایشان بر موضوعات آموزشی، پژوهشی و تربیتی است. معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع غیر از انجام وظایف قانونی خود در همکاری با معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی در حوزه محاسبه و پرداخت حقوق و مزایا و حق‌التدریس و …، تلاش می‌کند حداکثر استفاده را از ظرفیت‌های موجود در قوانین و ضوابط به منظور تسهیل پیگیری برنامه‌های پژوهشی و آموزشی مربوط به اعضاء هیأت علمی داشته باشد.

در تعامل مناسب با معاون محترم پژوهش و فناوری دانشگاه، نسبت به ایجاد تغییرات لازم در حوزه پژوهانه با رعایت ضوابط و مقررات، اهتمام داشتیم. افزون بر تلاش برای افزایش اعتبار پژوهانه اعضای هیأت علمی و تغییر دستورالعمل پژوهانه و نیز تصویب پژوهانه فناوری، پیش‌بینی کمک هزینه خرید لپ‌تاپ برای اساتید و پیگیری صدور کارت پژوهانه برای ایشان از بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، از اقدامات انجام شده است.

ارتقاء فضای کالبدی دانشگاه و محیط حضور و تدریس استادان در دانشگاه، از فعالیتهای دیگر معاونت در راستای خدمت‌رسانی به همکاران علمی است. معاونت علیرغم محدودیت‌های بودجه‌ای و قیود تاسیساتی، اهتمام جدی برای اصلاح و بهبود سیستم‌های سرمایش و گرمایش و فضای محیطی دانشکده‌ها و دفاتر استادان داشته است. تعبیه سیستم‌های سرمایش در برخی فضاها، تجهیز کلاس‌های آموزشی، تجهیز اتاق استادان مدعو، ایجاد اتاق‌های جدید برای اعضاء هیئت علمی از جمله اقداماتی بوده است که در یک سال و نیم اخیر در این راستا انجام شده است و معاونت با جدیت، پیگیر تداوم رفع نواقص و ارتقاء شرایط است.   

 

دانش، پرورش‌دهنده نقد است

 

همانگونه که مستحضر هستد، نیروی انسانی اصلی‌ترین سرمایه هرمجموعه است. رویکرد معاونت در تعامل موثر با یاوران محترم علمی چیست؟

محیط دانشگاه، محیط دانش و به دنبال آن، پرورش‌ نقد است؛ از این منظر، تعامل دانشگاه با یاوران علمی نیز متناسب با این مشخصه است. به بیان دیگر، در حوزه مدیریت منابع انسانی باید ملاحظات خاصی را نسبت به همکاران گرامی‌مان داشته باشیم. مدیریت استعداد، کمک به توسعه فردی، ارتقاء سازمانی و مسأله مهم «جانشین‌پروری»، از ضرورت‌های حوزه مدیریت منابع انسانی دانشگاه است و در این راستا تلاش می‌کنیم.

همچنین «حفظ کرامت انسانی» لازمه افزایش احساس تعلق نسبت به محیط است و ثمر عمق بخشیدن به این تعلق، آرامش فکری همکاران و افزایش خلاقیت و کارایی است. دانشجویان عزیز، استادان محترم و همکاران گرامی، مکمل هم هستند و کیفیت خروجی دانشگاه برای جامعه، حاصل کیفیت تعامل و همکاری ایشان با هم است.

 

 

رویکرد معاونت، حمایت از  یاوران علمی در چارچوب ضوابی و مقررات است

 

چه تمهیداتی در خصوص پاسخ‌دهی به موقع و رسیدگی مقتضی به درخواست‌های اداری همکاران محترم اندیشیده‌اید؟

در زمینه بررسی درخواست‌های اداری و تصمیم‌گیری‌ها، معاونت تلاش کرده است با لحاظ حمایت از یاوران علمی در چارچوب ضوابط و مقررات، در اولین فرصت به درخواست‌ها رسیدگی کند. در این حوزه کوشیده‌ایم که حتی اگر در مواردی، ساز و کارهای صد در صد کامل و مطلوبی نداریم یا هم‌اکنون دسترسی به آن‌ها ممکن نیست، بکوشیم با گام‌های کوچک، بررسی‌ها و اصلاحات را انجام دهیم. افزون بر این موارد با هماهنگی دفتر حقوقی، پیگیر تشکیل کمیته تبصره ۴ ماده ۱۶ قانون دیوان عدالت اداری نیز هستیم.

 

«مسکن» از مهم‌ترین دغدغه‌های همکاران است که از طرف معاونت، مورد پیگیری بوده است. آیا نتیجه‌ای در این مورد حاصل شده است؟

در مقوله «مسکن»، هرچند دانشگاه تلاش‌های جدی برای رفع مسأله مسکن کارکنان خود داشته است اما به دلایل متعدد از جمله مسائل حقوقی و اعتبارات، تا کنون به نتیجه عملیاتی نرسیده است. البته پیگیری‌ها ادامه دارد و تمام تلاش دانشگاه بر این موضوع خواهد بود.

 

در زمینه ارتقای تسهیلات رفاهی و گردشگری کارکنان چه تمهیداتی صورت گرفته است؟

در حوزه امکانات و تسهیلات رفاهی و گردشگری، تفاهم‌نامه‌‌ای در دست نهایی شدن با سازمان توسعه گردشگری است. زائرسرای مشهد در سال ۱۴۰۱ بازسازی شد و به مرور در حال ارتقای تسهیلات و زیرساخت‌های مربوطه هستیم. همچنین با درک ضرورت بهره‌مندی همکاران و خانواده‌های معزز ایشان از امکانات رفاهی، تلاش می‌کنیم ضمن انعقاد تفاهم‌نامه‌های بایسته با مراکز تفریحی و گردشگری، سایر خدمات رفاهی مثل دسترسی به خدمات آزمایشگاهی یا تقسیط بیمه شخص ثالث و بدنه اتوموبیل در آینده با کیفیت بالاتری ارائه شود.

 

  «آموزش ضمن خدمت» از ضروریات در مسیر تعالی نیروی انسانی است. رویکرد معاونت نسبت به آن چگونه است؟

در مورد «آموزش ضمن خدمت همکاران»، نظر به ضرورت توجه به این مقوله به عنوان حیطه‌ای که نقش کلیدی در توسعه فردی و نیز ارتقاء سازمانی همکاران دارد، به امید خدا از آبان ماه حداقل ماهی یک دوره بطور مستقیم توسط معاونت برگزار خواهد شد. همچنین تلاش کرده‌ایم با توجه به امکانات موجود، هم حمایت لازم را از دوره‌های آموزشی مورد نیاز فراهم کنیم و هم نیازهای آموزشی یاوران علمی را احصاء و برای تحقق آن برنامه‌ریزی کنیم؛ بطور موردی نیز برخی از نیازهای خاص مهارتی در تعدادی از حوزه‌ها توسط دانشگاه تامین اعتبار شد تا این همکاران، با کسب تخصص و مهارت لازم نسبت به موضوعات ضروری و کاربردی، کمک کننده به ارتقاء کیفیت فعالیت‌های دانشگاه باشند.  

 

در مورد شرکت تعاونی مصرف کارکنان، چه اقدام جدیدی صورت گرفته است؟

هرچند شرکت تعاونی مصرف دانشگاه دارای شخصیتی مستقل است، اما از نظر دانشگاه میان منافع شرکت و منافع اعضای دانشگاه ارتباط وجود داشته و به نوعی باید مورد حمایت قرار گیرد؛ از این رو تلاش قابل توجهی برای تسهیل انعقاد تفاهم‌نامه با بانک قرض‌الحسنه مهر صورت گرفت تا اعضای شرکت از مزایای مربوطه استفاده کنند. البته انتظار جدی معاونت از همکاران دانشگاه، اعضای شرکت تعاونی و نیز هیئت مدیره آن، پیوستن و تشریک مساعی برای ارتقا و گسترش فعالیت‌های شرکت تعاونی مصرف است.

 

اهم برنامه‌های آتی معاونت چیست؟

 اقداماتی چون اصلاح «دستورالعمل فوق العاده سختی شرایط محیط کار»، پیگیری اصلاح «حداکثر مدرک تحصیلی مورد نیاز برای تصدی مشاغل و پست سازمانی»، پیگیری دریافت «شناسه مستخدم» برای همکاران، پیوستن به سامانه مراکز اقامتی و رفاهی دانشگاه‌های وزارت عتف، تشکیل کمیته یا شورای ورزش کارکنان در قالب یکی از دستورالعمل‌های مورد نظر وزارت عتف یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پیگیری تصویب «سند نیروی انسانی دانشگاه» در وزارت عتف و سازمان اداری و استخدامی و نیز تنظیم و تصویب «سند چشم انداز و برنامه راهبردی دانشگاه شاهد» از جمله برنامه‌های پیش‌روی معاونت و دانشگاه است که با توجه به همه جوانب و ملاحظات باید از مسیر منطقی و قانونی دنبال شود.

 

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه:

https://rmd.shahed.ac.ir/?p=51855

اشتراک گذاری:

مطالب مرتبط

1709459924675

معاونت در سالی که گذشت؛ بخش پایانی

1709459924675

معاونت در سالی که گذشت؛ بخش سوم

1709459924675

معاونت در سالی که گذشت؛ بخش دوم

1709459924675

معاونت در سالی که گذشت؛ بخش اول

1709459924675

رویکرد معاونت نسبت به همکاران محترم علمی و اداری